18 September 2010

Tidak Mengalah lagi...


Assalamualaikum Warahmatullah

Mari bersama berdoa kepada ALLAH, agar kita sama-sama sihat dalam nikmat IMAN dan ISLAM yang dihadiahkan oleh ALLAH SWT kepada kita.


ALHAMDULILLAH....cuti raya + mid sem bakal berakhir,semua orang bakal kembali kepada normal,sibuk dan tiada masa untuk berfoya-foya lagi..Segala syukur kepada ALLAH kerana anugerah cuti ini,sangat2 bermakna..

ALHAMDULILLAH...ALHAMDULILLAH...saya diberi kesempatan untuk menghabiskan cuti ini sebaiknya,bertemu sahabat2 lama..owhh..sangat2 seronok,bukan sekadar pertemuan biasa,tetapi pertemuan yang sangat bererti.Pertemuan bersama baik sahabat2 abim mahupun maahad sangat2 memberi makna.Mengimbau kembali semangat saya suatu ketika dulu,merungkai azam yang pernah tertanam dahulu kala,mengimbas jua cerita2 nakal kami,membuatkan saya bersemangat untuk pulang ke ump.

Owhh,saya sangat2 sakit sebelum pulang cuti raya tempoh hari,saya rasakan sangat2 perit untuk melangkah di bumi pahang itu,segala2nya rasa tidak kena,dimana silapnya?dimana salahnya?dimana solusinya?saya sangat2 buntu..saya kurang semangat,saya mudah mengeluh,saya jadi negatif terhadap segalanya..all about study,test,friendship,programme n myself....saya rasa mahu pulang segera dan bertemu keluarga sahaja...saya keliru dalam memilih solusi yang terbaik..tiada yang tahu,tiada yang mengerti,saya bukan suka untuk bercerita dan meluah2 ini,sebelum ini,saya jenis memang bersemangat dan positif,namun kali ini,saya tewas,kalah..kalah dengan diri sendiri,tidak tahu menyelesaikan masalah2 yang berlaku...ketika itu,saya lupa Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

"Tidak ditimpa seseorang muslim itu daripada kepenatan, kesakitan, dukacita, kebimbangan, penderitaan, kesedihan dan tusukan duri sekalipun melainkan dengan perkara tersebut Allah Taala menjadikannya sebagai kifarat terhadap kesalahan-kesalahannya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dan cuti kali ini,saya ambil strategi saya sendiri,selain menghabiskan masa dengan keluarga,melayan kerenah adik2,saya berusaha untuk bertemu sahabat2 lama saya,setiap hari saya keluar,bertemu dengan sahabat2 yang berbeza (haha,sila jangan tiru ini..),nasib baik,orang rumah tidak marah2,ALHAMDULILLAH,saya bertemu mereka untuk mencari semangat yang hilang,mengutip sisa2 azam yang tertinggal,dan mengaut harapan dan doa2 mereka buat saya..ALHAMDULILLAH..ALHAMDULILLAH..ALHAMDULILLAH...mereka semua sangat2 membantu,bertemu,bergaduh2,membalas kata2,kena-mengena..ahh...bersama mereka,saya lakukan sepuas hati...ALHAMDULILLAH,saya puas dan sihat.

ALHAMDULILLAH,mereka sudi marah2 saya,tengking2 saya,beri nasihat dan kata2 semangat...jujur,membantu saya untuk memulihkan nurani yang saya pudar ini,mengingatkan saya dengan kalam2 ALLAH yang benar itu,mengingatkan saya bahawa saya mesti kuat berpegang pada Hadis2 Nabi yang tidak pernah usang ditelan waktu..ALHAMDULILLAH,saya sangat bersyukur..saya mahu bersabar,bersabar,bersabar dengan semuanya.....pasti tiada duka yang abadi..


Kini,saya mahu pulang ke ump,mengubah segalanya,walau orang tidak tahu,saya tidak kesah,yang penting saya yakin ALLAH tahu segalanya..mengubah diri menjadi lebih baik dari sebelumnya,semua masalah bakal diselesaikan,tidak perlu lari dan takut,ALLAH kan ada,masih ada dan sentiasa ada.saya amat yakin.

Kepada semua,terima kasih segalanya....terima kasih atas pemberian kalian baik material mahupun perbuatan dan perkataan...tiada kata yang mampu dilafazkan,hanya doa yang mampu diutuskan agar kalian berjaya dan bahagia dunia akhirat,doakan saya juga agar tidak mudah mengalah lagi..saya amat2 mengharapkan kalian..dulu,kini dan selamanya...Ukhuwwah itu ibarat pengecas bateri untuk Iman kan?Menjadi momentum untuk kita semua terus bersatu di Jalan ALLAH..



ada impian yang masih belum terlaksana,
ada cita-cita yang belum kesampaian,
ada agenda yang belum dijejaki
ada harapan yang belum terkubur...

JOM...PULANG...SEMANGAT!!!!



notakakiku1:Syukran jazillan kepada semua ;-) ->abimians,sep2 lawa cuci,ubkk team,team maya iluvislam,umpiaz...sangat2 sayang kalian,saya sayang sahabat2 saya...family saya??haha..tidak terkata pengorbanan mereka buat saya...love also my family soo much!!
notakakiku2:terkilan--->tidak sempat jumpa maryam kamal dan liyana zainol abidin,padahal masa tue memang dah ada kat tempat yang dijanjikan..sesungguhnya,ALLAH tidak izin,pasti ada hikmahnya...
notakakiku3:Terima kasih atas buku2,selendang,nota2 diFB (hehehe...sape la kan) dan apa2 jua yang kalian berikan...syukran kathir...
notakakiku4:Ya ALLAH,titipkan secebis kesabaran buat diri ini atas segalanya,ALLAH ada dan pasti tiada duka yang abadi..

0 comments: