06 February 2011

Undi vs Pilihanraya



Assalamualaikum


Hanya sekadar perkongsian dan peringatan buat diri sendiri


Pilihanraya..pilihanraya..oo..pilihanraya..pilihanraya fakulti ini tidaklah sehebat dan serancak pilihanraya umum nanti,namun tidak seharuslah dipandang enteng.


Kerana apa??yer..sudah tentu melibatkan kepimpinan dan pengurusan organisasi.Bab-bab kepimpinan ini sudah bermula sejak zaman Rasulullah lagi.Jadi,seharusnya ia tidak perlu dilihat sebagai satu perkara yang mudah.


Pemilihan pucuk pimpinan juga tidak boleh dibuat main-main.Pilihlah yang betul-betul berkebolehan,yang bijak mengemudi kerana pemimpin itu ialah nakhoda.Juga perlu diingat seperti dalam hadis ini;


 " Setiap seorang daripada kamu adalah pemimpin & kamu adalah pemimpin & akan diminta bertanggungjawab kepada orang2 di bawah pimpinannya" .


Buat yang bakal bertanding,jawatan dan pangkat bukanlah anugerah,tapi amanah.Jagalah komunikasi dalam organisasi kerna itulah punca permulaaan segalanya.

Suka untuk saya memetik kata-kata dr maza ini buat renungan bersama;

undi dalam pilihanraya itu bukan sesuatu yang tiada nilai di sisi Islam. Sebaliknya, undi itu boleh menyebabkan seseorang mendapat pahala, ataupun mungkin mendapat dosa. 


 Undian dalam pilihanraya itu bukanlah sia-sia.Ia hak semua orang.satu organisasi.satu komuniti.Janganlah menyebabkan sesiapa berdosa dalam undian ini.Berikan kepada yang berhak.


Akhirnya,kita merancang,ALLAH juga merancang,tapi sebaik-baik perancangan ialah rancangan ALLAH.

VOTE FOR THEM;











orang kata jangan undi kawan2 sendiri
saya mengaku mereka diatas ini ialah kawan2 saya
namun,saya percaya dan yakin mereka mampu menerajui organisasi ini nanti
kerana mereka telah membuktikannya
saya percaya dengan bakat kepimpinan mereka
anda pula bagaimana?







katahatiku1: selamat berjaya buat semua calon,selamat mengundi untuk semua student FSKKP
katahatiku2: Jujur,saya amat berharap dan berdoa agar mereka menang dalam pilihanraya ini.Saya??hanya mengharapkan yang terbaik sahaja.Selebihnya,hanya ALLAH tahu segalanya.
katahatiku3: Artikel penganalisa sendiri kena reject..hahaha..lawak pun ada,tulisan saya hanyalah untuk di blog sahaja bukan tatapan umum..hehehe..thanks akak skyjamil for ur advice!!perlu baiki gaya penulisan ini.


0 comments: