04 December 2010

Lubang-Lubang Dosa


Assalamualaikum..

Perkongsian rasa.

Sekitar akhir-akhir tahun,negeri-negeri di pantai timur seringkali dilanda snow malaysia atau nama yang biasa dikenali ialah musim tengkujuh.Ketika inilah banjir berlaku,tanaman banyak rosak,pakaian yang sukar untuk kering dan lain-lain lagi.

Antara yang ingin diutarakan ialah jalan yang banyak rosak.Hujan yang terlalu kerap juga akan menyebabkan jalan rosak yerr!!Tengok sekarang,sepanjang jalan yang lurus itu tidak mungkin selamanya lurus,pasti akan ada lubang-lubang dipertengahan jalan.Ya betul!!Nak melalui jalan yang rosak ni sangat2 susah,okies!!Akan terhenjut-henjut dalam kereta,tayar mungkin rosak dan menganggu tumpuan.Aisshh,tidak suka bukan jika ada lubang??

Namun,disini,ALHAMDULILLAH,pihak berwajib mengambil berat untuk menangani masalah ini.Setiap hari juga dapat dilihat akan ada orang-orang yang akan membaiki jalan sambil ditemani kon-kon merah mereka.

Dan sudah pasti,pengguna jalan raya juga akan rasa lega kerana perjalanan mereka menjadi lancar.Pekerja-pekerja ini tidak kira hujan lebat mahupun terik matahari,pasti akan membaiki lubang-lubang tersebut untuk kegunaan bersama.Jika lambat dibaiki,maka akan kedengaran rungutan-rungutan dari individu yang kurang sabar.Tetapi,sabarlah,dah musim hujan.

Jika musim hujan menyusahkan anda,ingatlah musim hujan menjadi punca rezeki buat sesetengah orang lain.



IBRAH

Jika hayati kehidupan kita kembali,sebenarnya terlalu banyak dosa-dosa yang terkumpul.Sedari kita baligh sehinggalah saat menulis entry ini.
Ya ALLAH,sangat banyak.sangat bertimbun.sangat kurang pahala.

Namun,terfikir atau tidak kita untuk menutup lubang-lubang dosa dengan segera??

Sanggup atau tidak meninggalkan maksiat yang sedang dilakukan ini dengan segera??

Sudikah untuk menampal kembali lubang-lubang dosa dan penuhi dengan pahala dengan segera??

Jawapannya: tepuk dada,tanya iman!!


Berdasarkan analogi cerita diatas,kita semua mahukan dengan segera bukan??Mahu lubang-lubang jalan raya yang rosak dibaiki dengan segera.Namun,bagaimana pula dengan lubang -lubang dosa sendiri??

Bayangkan jalan-jalan yang rosak itu ibarat hati kita sendiri,bila mahu membaikinya??bila mahu menjahit sejadah iman ini??bila mahu menghapus noda-noda hitam ini??

Begitulah manusia..semuanya mahukan kesempurnaan,namun bila berbicara tentang dosa,tidak mahu bertaubat dengan segera.Oh,rapuhnya hati ini!!

Alhamdulillah,jika sedar dan tahu,hanya tinggal untuk faham dan amal!!


{bukan menggalakkan melakukan kesilapan dan dosa,namun dosa itu sememangnya wujud dalam diri manusia}



Kesilapan itu sentiasa ada dan perlu,namun perlu dibaiki segera.

JOM,SAMA-SAMA MENAMPAL LUBANG-LUBANG DOSA!!


katahatiku1: peringatan buat diri sendiri melalui kembara seharian,kembara ini tidak sia-sia.
katahatiku2: maaf jika tak faham apa yang direpekkan..saya tidak pandai berbahasa basi...pic itu sangat cantik,sebab itu terpublish!! ngeeee...
katahatiku3: Dear dD,congrates!! ;-p


1 comments:

dD said...

tq! =)
n nice writing..