16 June 2010

mintalah kepadaKU



Dari ABU DZAR AL-GHIFRI ra dari NABI SAW bersabda meriwayatkan firman ALLAH SWT bahawa DIA BERFIRMAN:"Wahai hamba-hambaKU,sesungguhnya AKU mengharamkan kezaliman atas diriKU dan AKU mengharamkannya atas kamu sekalian,maka janganlah kalian berlaku zalim sesama kalian.


Wahai hamba-hambaKU,kalian semua tersesat,kecuali orang yang AKU beri hidayah,maka mintalah hidayah itu kepadaKU nescaya KU berikan hidayah itu kepadamu.




Wahai hamba-hambaKU,sesungguhnya,kalian semua adalah orang yang lapar,kecuali orang yang AKU beri makan,maka mintalah makan kepadaKU nescaya KU berikan makanan itu kepadamu.




Wahai hamba-hambaKU,sesungguhnya kalian adalah orang yang tidak berpakaian,kecuali orang yang telah KU beri pakaian,maka mintalah pakaian kepadaKU nescaya AKU berikan pakaian itu kepadamu.



Wahai hamba-hambaKU,sesungguhnya kalian semua berbuat dosa di malam dan siang hari dan AKU akan mengampuni semua dosa,maka mintalah ampun kepadaKU nescaya AKU ampuni kalian semua.



Wahai hamba-hambaKU,sesungguhnya kalian tidak dapat mendatangkan sesuatu yang bermanfaat bagiKU,maka sedikit pun kalian tidak bermanfaat bagiKU.



Wahai hamba-hambaKU,sesungguhnya kalian semua tidak akan dapat mendatangkan bahaya bagiKU,maka sedikit pun kalian tidak akan membahayakanKU.



Wahai hamba-hambaKU,andaikan kalian yang awal dan yang akhir,baik dari bangsa manusia mahupun bangsa jin,bertaqwa seperti orang yang paling taqwa diantara kalian,hal itu tidak mengurangi sedikit pun takhta kerajaanKU.



Wahai hamba-hambaKU,andaikan kalian semua yang awal dan akhir,baik dari bangsa manusia mahupun bangsa jin,berdiri diatas satu dataran lalu meminta apa pun kepadaKU,lalu AKU penuhi permintaan mereka,hal itu sedikit pun tidak mengurangi kekayaan yang AKU miliki kecuali seperti berkurangnya air samudera ketika dimasuki sebatang jahit.



Wahai hamba-hambaKU,semua itu adalah perbuatan kalian yang AKU hitungkan untuk kalian,kemudian AKU menyerahkannya kepada kalian.Maka barangsiapa mendapatkan kebaikan,hendaklah ia memuji ALLAH,dan barangsiapa mendapatkan selain itu,hendaklah ia tidak mencela kecuali dirinya sendiri.

(HR.Muslim)



0 comments: