09 August 2009

Aku Setitis Minyak..........

Aku setitis minyak petrol
penggunaanku meluas dikenderaanmu
kuberhijrah dari perut bumi
tanpaku,kamu akan terhenti.


Aku setitis minyak diesel
ku digali untuk kenderaan beratmu
kuasaku dipaksa untuk kesejahteraanmu
dari perut bumi ke tangki minyak
hingga ke asap
manakah anda tanpaku??


Aku setitis minyak kerosin
kemurahanku mendorong pencarianmu
ku dipaksa membakar dalam pelitamu
Untuk mengeluarkan dirimu daripada gelap
terangkah hidupmu tanpaku??


Aku setitis minyak masak
ku mudah didapati olehmu
dari jagung hingga ke kelapa sawit
ku dipisahkan dari induk olehmu
kudipanaskan demi kelaparanmu


Aku setitis minyak tanah
ku diperoleh di kedai runcit
semata-mata untuk membakar sampahmu
ku sengaja dibakar walaupun haram
kenapakah kamu bersikap begini??


Kami setitis minyak sedunia
kami dari pelbagai sumber
kamu digoda oleh kuasa kami
penggunaan kami disalahkan olehmu
kini dibalas pencemaran apakah tindakanmu sekarang??


p/s: Keratan artikel dari salah satu paper (lupa lak nama paper tu),pada tahun 2007...tersangatlah best karya ini...so,publish laa kat sini tuk sharing bersama....

3 comments:

Raja Azrul said...

wah sajak berunsur kan sains..nanti abang nak wat tajuk sajak ... aku sebuah perintang!!

aQielahuZihan said...

hahaha..watla..ni sajak copy paste la..qilah xreti pun sajak2 ni..bukan berseni cam abg raja...huhuhu...

Anonymous said...

haha, kelakar la pulak! Siap ada secret code lg..(secret code ke?)
Allah bless,
=)