28 February 2011

Memori Kluster

Assalamualaikum

Alhamdulillah…Alhamdulillah..akhirnya kerja2 kluster berakhir sudah..bila sahaja mendapat sijil dan dapat spread out kepada semua AJK,bila AJK2 menerima dengan senyuman,sungguh,betapa saya sangat bersyukur dan gembira.Sebab saya tahu itu amanah saya bakal selesai,bukannya sijil menjadi dambaan utama,cumalah secebis penghargaan buat mereka.


hutang terakhir saya dalam kluster
sila datang tuntut dengan segera yerr...

Kluster??Apa itu kluster?Saya mengenali klsuter dalam keadaan tak terduga.Kluster ialah program berbentuk khidmat masyarakat yang perlu dilaksanakan bersama komuniti-komuniti luar.Cabaran?owhh..sungguh,hampir menitis air mata tatkala memikirkan kerja-kerja kluster yang tidak siap.Saya bermula dengan kluster sebagai ajk bawahan dikenali sebagai ajk logistik.Setelah seketika,ketua unit mempunyai masalah lantas pengelolaan unit logistik diberikan kepada saya.Iyaa,saya terima memandangkan hanya sebagai ketua unit sahaja dan tugas-tugasnya adalah tidak membebankan.Buat pertama kali bermeeting dalam FSK3 dan diperkenalkan dalam team bahawa saya ketua unit yang baru.Alhamdulillah,mereka menerima,saya bersyukur.

Masa terus berlalu,entah bagaimana dan kenapa,kerusi pengarah dikosongkan sewaktu meeting mengejut pada suatu malam.Dengan kata-kata sepakat dan proses undian,pada malam itu juga saya ditaklifkan sebagai pengarah program.Dalam hati,hanya ALLAH yang tahu.
Berbagai-bagai persoalan muncul dibenak.

Bagaimana saya mahu menjadi pengarah?
Bagaimana saya mahu memimpin separuh AJK ni yang merupakan kawan2 sekelas sendiri?
Bagaimana saya mahu mengarah AJK lelaki?adakah mereka boleh terima?
Bagaimana saya mencorakkan program ini nanti?
Bagaimana saya kena selesaikan masalah2 yang sedang berlaku dalam perancangan program ini?
Bagaimana saya mahu berdepan dengan mereka yang selalunya saya berkelakuan gila2?
Bagaimana dan bagaimana...

Pada waktu itu,tidak terdetik pun bahawasanya saya bakal menggalas tanggungjawab tersebut,bukannya tidak pernah menjadi pengarah,bukannya tidak pernah handle program,namun kepada mereka yang pernah berada dalam kluster pada waktu itu,sudah tentu faham kenapa saya keberatan pada awalnya.
Sebaik sahaja tiba dibilik,saya rasa sangat down,owh…sungguh!saya selongkar semula hasil2 kerja saya sebelum ini..iyaa..saya perlu mula sekarang,saya perlu gerakkan kluster,saya perlu teruskan.Saya tidak boleh berhenti begini.

Dalam tempoh saya sibuk dengan sesi pelajaran saya,saya juga sibuk uruskan kluster.Hampir setiap hari naik fakulti jumpa penasihat,miss june.kena sound pun pernah,terasa jugak! haa...amik ko..padan la muka kan!Namun terima dan redha jer la,anggaplah  teguran itu sebagai proses untuk membaiki performance saya.Pada waktu itu juga,saya juga telah berkunjung secara personal ke sekolah tersebut untuk berbincang dengan lebih lanjut,masa itu pergi sendiri-sendiri yer..thanks nana for the car.MasyaALLAH,dalam perjalanan ke sana,kami hampir2 kemalangan namun Alhamdulillah ALLAH selamatkan.Kami pergi berlima.Masa itu,saya bersyukur saya tidak keseorangan.Selepas brek mengejut ketika itu,jantung berdegup kencang,dalam hati saya berdoa,Ya ALLAH selamatkan kami,Ya ALLAH,ganjarkan kwn2 ku ini darjah pahala mu.Betapa saya bersyukur mereka tidak kesah,betapa mereka berkorban sebegitu rupa.

Walau saya naik sebagai pengarah secara mendadak, mereka tidak kesah,mereka disisi saya.Iyaa..awalnya,setiausaha saya merupakan kawan baik saya sendiri,merangkap kembar,merangkap orang yang bergelak ketawa bersama2,merangkap partner misi2 nakal saya..kadang kala saya sendiri segan dan serba salah apabila menuntut kerja2 SU darinya.ALHAMDULILAH..beliau faham,saya pula sering disalahkan jika saya sendiri yang melaksanakan kerja2 SU beliau.see,professional bukan?yang ini memang saya tabik la.Hal kawan letak tepi,hal kerja  usah babitkan dengan hal2 member.sungguh saya syukur.Alhamdulillah 18 ogos,termeterailah janji antara dua pihak...kluster berjaya dilaksanakan dengan nama rasminya Program Pendedahan ICT & Teknologi.

Maka,sekarang,saya sedang mencari pelapis2 baru kluster memandangkan kluster ini akan saya lepaskan buat generasi selepasnya,InsyaALLAH,saya tidak akan melepaskan secara  membabi buta sahaja.Saya akan membuat pengurusan baru.Maka,AJK2 senior kluster,walau kalian tidak lagi mahu bersama kluster,saya cuma mahukan semangat dan tunjuk ajar kalian kepada junior2 dan diri saya juga,saya masih memerlukan kalian begitu juga adik2 ini,saya bermula dengan kalian,kluster juga bermula dengan kalian,mana mungkin saya melupakan dan meninggalkan kalian begitu sahaja.Sampai akhir hayat,saya akan mengenang jasa2 kalian bersama kluster.InsyaALLAH.

Saya sayangkan kluster,maka,saya akan terus memperjuangkannya.Dalam kluster,saya belajar segala-galanya,dalam kluster saya dapat kenal ramai orang,dalam kluster mengajar saya tentang apa itu imej,dengan kluster saya belajar pengurusan masa,dengan kluster saya belajar menghormati orang,dengan kluster saya belajar perangai2 AJK saya,dengan kluster saya belajar menerima kutukan dan kritikan,dengan kluster saya belajar cara berurusan dengan orang luar,dengan kluster saya mula jatuh cinta,dengan kluster saya bangga saya pengarah kluster petakom.ada bran?muahahahahha


Tidak sampai hati rasanya mahu melihat kluster ini terkubur begitu sahaja.Biarpun kluster pernah jatuh dan rebah,namun,namun ia bangkit kembali,begitulah hidup,tidak mungkin selamanya diatas.Jadi,buat semua,berusahalah bersama saya,kluster perlu diteruskan biarpuan waktu itu saya sudah keluar dari UMP ini.Betapa saya sayangkan kluster!

Sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih buat semua AJK2 kluster sebelum ini,betapa jasa dan sumbangan anda tidak mampu untuk saya membalasnya.Hanya secebis doa agar kalian diberi ganjaran setimpal bukan sahaja didunia bahkan diakhirat sana.Segala kisah suka duka kluster bersama kalian akan tercatat dalam memori hati ini.Terima kasih atas komitmen yang padu dan relanya  berada ditepi saya saat2 kritikal.Status saya sebagai  pengarah tidak bermakna kalian berada dibawah tetapi berada disebelah saya untuk membentuk satu team yang mantap.InsyaALLAH,saya sayang kalian.

Dalam tempoh 2 hari pembukaan memo pendaftaran untuk menjadi AJK kluster 2011,saya telah menerima hampir 70 orang pelajar.Alhamdulillah dan terima kasih atas minat anda.Semoga minat itu akan memomentumkan diri kalian agar terus komited bersama kluster sehingga akhir.
Buat pelapis2 kluster,timbalah pengajaran dan nilailah kelemahan saya dalam mengendalikan kluster sebagai rujukan agar kluster dimasa depan lebih berkualiti.Sesungguhnya,kejayaan sebuah program  adalah kejayaan semua AJK manakala kegagalan sebuah program adalah kelemahan seorang pengarah.Jangan segan2 untuk bertanya dengan senior2 kalian.Terima kasih kerana sudi menjadi sebahagian keluarga kluster.


 ~Dedikasi istimewa dikalungkan khas buat;
-Rofina dan Hong Jin Bao --> Thanks for everything...segalanya bermula dari anda,saya tidak lupakan sumbangan awal anda kepada kluster..really2 thanks & deep in my heart.SORRY!
-Barisan MT & Ketua2 Unit-->Terima kasih atas khidmat sokongan dan pengorbanan yang dilakukan.Thanks atas kesudiaan untuk menerima diri ini.Ia sangat2 istimewa.
-Barisan AJK Pelaksana-->Terima kasih tidak terhingga..tanpa kalian,kluster tidak berdiri kukuh,betapa kalian ialah akar penguat buat kluster.Terima kasih dan huluran  maaf sepanjang kluster dilaksanakan.
-Miss June & Dr Adzhar-->Terima kasih juga atas sokongan dan bantuan yang diberikan sebagai pensyarah penasihat program.Jasamu dikenang!


katahatiku1: Semoga kluster terus gemilang didalam petakom untuk tahun2 seterusnya,sungguh,saya sayang kluster!
katahatiku2: Kepada nama2 yang mendaftar sebagai Ajk kluster,sila alert dengan memo kerana anda bakal menyertai program TOT terlebih dahulu.
katahatiku3: Kepada mana AJK yang masih belum mendapat sijil,sila tuntut dengan saya dengan segera.
katahaiku4: Argghh....minggu ini minggu yang teruk buat saya,semoga dipermudahkan segalanya.



1 comments:

~MAWAR~ said...

salam..ni lilo ke?sory kalu silap..saya wiwi..jom tukar2 link..http//:kamiwespadanwardah.blogspot.com