02 February 2011

Kawan @ Sahabat?



"A real friend is one who walks in when the rest of the world walks out."
"A friend is one who walks in when others walk out" 
-Walter Winchell



Adakah sahabat tu kawan masa kita senang saje? Ataupun apa?

Ermm..kenapa cerita tentang sahabat yerr?Entah,hanya sekadar bermuhasabah kembali tentang saya,kawan,sahabat dan persahabatan.semoga ada hasil yang bermanfaat.

Tipu la kalau kata bahawasanya tidak pernah terasa dengan sahabat @ kawan kan?Sama ada iman sangat kuat dan tinggi ataupun diri tidak punya sebarang perasaan,hanya ALLAH lebih mengetahui. =)

Jika merasakan sesuatu persahabatan itu punya masalah,selesaikan secepat mungkin,mana mungkin dibiarkan lama-lama,nanti berulat,bernanah dan tenat.Nauzubillah!

Pernah terbaca di salah satu forum di iluvislam.com berkenaan topik sahabat,saya tertarik dengan pernyataan ini.

muhasabah diri tu memang bagus,tapi muhasabah dalam persahabatan lagi bagus..kalau anda berdua masih tidak serasi dan masih ada terasa-terasa gitu,maka anda berdua masih di tahap kawan,belum selayaknya ke tahap sahabat. Mungkin anda berdua perlu lebih mengenali dan perlu membincangkan tentang hubungan anda ini dengan lebih terbuka. 
Nasihat saya,jangan pendam jika terasa hati. Bukan kerana ego tak nak luahkan,tapi kita malu nak luahkan yg kita terasa. Sebab malu,bukan sbb ego.
(faizsufi)


Saya sangat sayangkan sahabat2 saya,tidak kira waktu2 zaman hingusan mahupun zaman bedak compact kini,yang penting saya sangat2 menghargai kehadiran sahabat2 lebih2 lagi mereka2 yang selalu membuat onar,mereka yang selalu mendapat pengalaman2 bersama2,mereka2 yang selalu nasihat-menasihati..ohh,dimana kan ku cari ganti mereka2 ini??

Saya selalu belajar dari sahabat2 saya,bukannya seperti belajar silibus2 didalam kuliah atau kelas,tetapi belajar tentang kehidupan sahabat2..yerr,dalam ke'happy"an saya dalam persahabatan,saya sentiasa memerhati sahabat2 saya apa yang perlu dicontohi.saya kagum dengan mereka.

Ada orang pernah berpesan...apalah sangat nak dilayankan tentang sakit hati dan tidak puas hati dengan nilaian sebenar sebuah persahabatan,pasti nilai sebenar sebuah persahabatan itu sangat tinggi jika dua2 saling menghargai.

Jadi,selamat bersahabat semua! =)   ^_* cool sudaaa...



Ya ALLAH,saya  belum sempurna untuk menjadi seorang sahabat buat sahabat2 saya,semoga saya diberi peluang untuk menyempurnakan peranan saya sebagai seorang sahabat buat mereka.

Andai saya pernah berjauh hati dengan anda,sahabat2 saya,sedarlah,itu memang  tahap kritikal,saya kurang dan tidak mudah terasa dengan mudahnya,namun andai itu berlaku,berilah peluang dan masa untuk saya menilai khilafnya dimana kerna saya manusia biasa.

ada 2 perkara yang perlu diingat:
- kebaikan orang kepada kita
- Keburukan kita kepada orang

ada 2 perkara yang perlu kita lupakan:
- kebaikan kita kepada orang lain
- keburukan orang lain kepada kita
(status dari FB)



Jutaan kemaafan buat semua sahabat2 andai saya pernah melukai!saya sayang anda sangat2


Ku biar kalam berbicara 
Menghurai maksudnya di jiwa 
Agar mudah ku mengerti 
Segala yang terjadi 
Sudah suratan Ilahi 

Ku biarkan pena menulis 
Meluahkan hasrat di hati 
Moga terubat segala 
Keresahan di jiwa 
Tak pernah ku ingini 
(lagu feveret aka tema group  BATCH BCS UMP)




katahatiku1:  buat awak, insyaALLAH,saya dah lupa benda2 lepas,semoga kita boleh bersahabat lagi.=)(saya tahu awak sedar ini untuk awak)
katahatiku2: jauh disudut hati,saya rindu dan sangat2 rindu sahabat2 unisel saya,Ya ALLAH,mohon agar dipertemukan kami walau untuk sekejap.
katahatiku3: Entry penghargaan buat semua yang bergelar sahabat saya,walau tiada manfaat,carilah sendiri manfaatnya..hehehe





0 comments: