14 December 2010

Syurga Dunia



Rejoice with your family in the beautiful land of life! ~Albert Einstein

It is not flesh and blood but the heart which makes us fathers and sons.
~Johann Schiller

The family is a haven in a heartless world.
~Attribute
d to Christopher Lasch

When you look at your life, the greatest happinesses are family happinesses. ~Joyce Brothers

You don't choose your family. They are God's gift to you, as you are to them. ~Desmond Tutu

______________________________________________________

Kata-kata diatas semuanya quotes berkaitan dengan keluarga,apa yang ditakrifkan tentang keluarga nie yaa??semuanya bergantung kepada kita.

Sekarang,pelbagai jenayah-jenayah sosial yang berlaku yang melibatkan remaja harapan negara.Terfikir mereka tiada keluargakah??Bagaimana dengan keluarga mereka??Apa yang keluarga mereka telah lakukan??

Ooopss...saya tidak sesekali menyalahkan keluarga mereka atau meletakkan kesalahan seratus peratus keatas mereka,cuma inilah yang mampu saya kaitkan sekarang.Faktor-faktor lain juga wujud yang menyebabkan keruntuhan moral remaja ini cuma saya mahu mengambil tema keluarga @ family @ usrati.(suka ati eden la,sebab blog eden kan,karang kalu kamu jadi tema,jadi isu negara la plak ;-p)

Percayalah,semua dan segalanya bermula dari rumah.Keluarga.Bagaimana didikan itu bermula dan terus berterusan,bukannya hanya sekadar mendidik dan terus tidak mempedulikan perkembangan anak-anak.Inilah fenomena yang kerap berlaku sekarang,cukuplah sekadar anak-anak dihantar mengaji Al-Quran,tahu asas-asas solat dan puasa.Pemahaman,pengertian dan pengamalan sebenar tidak pula dititikberatkan.Ohh,sungguh rapuhnya jika begitu!!

Jika mahukan ketenangan hidup,binalah kebahagiaan dalam keluarga terlebih dahulu.Keluarga yang sakinah wa rahmah ialah keluarga dambaan setiap insan.Oleh itu,buat mereka yang bakal mendirikan masjid,usah difikirkan dengan teliti tentang perjalanan majlis kahwin sahaja,namun fikirkanlah sekali perjalanan keluarga yang bakal dibina.Jangan terlalu sibuk dengan kerja sehingga terabai anak-anak.

Iyya,saya tahu sesetengah ibu bapa sangat sibuk dengan kerja yang sememangnya kerja-kerja tersebut melibatkan masyarakat yang perlu dipentingkan,namun janganlah sampai mengorbankan anak-anak,janganlah jadikan mereka orang kedua dalam hidup kita.

Apabila kita telah berjanji dengan nama ALLAH untuk membina keluarga,binalah dengan bahagia dan sempurna,jangan pula dimain-mainkan.Dari keluargalah bermula segalanya.Bagaimana anak-anak itu dicorakkan,diwarnakan atau dikrayonkan,semuanya atas kebijaksanaan ibu bapa.Sebab itu,kutip dan timbalah ilmu keibubapaan setelah berjaya mengkhatamkan ilmu-ilmu suami isteri.


Anak-anak akan makin membesar akan makin mula berfikir,yang mana baik dan buruk.Salah seorang sahabat saya pernah berkata suatu ketika dulu," Bila berlakunya kepincangan dalam keluarga atau masalah yang berat2,seseorang itu akan menjadi salah satu dari 2 sahaja,tidak 3 atau 4,sama ada menjadi lebih baik atau menjadi lebih buruk".Dan saya,amat mengakuinya.

Lebih baik disini bukan bermaksud menjadi lemah lembut,sopan dan berhemah tinggi,ia membawa maksud seseorang itu sedar dan faham situasi dirinya,dia akan muhasabah semula dirinya dan membaiki dirinya,meningkatkan keyakinan diri dan amal ibadat juga.

Lebih buruk pula bukan bererti teruk dan hodoh.Membawa maksud seseorang itu memberontak dengan cara yang salah.Contohnya,sengaja ponteng sekolah agar guru report kepada ibu bapa dan seterusnya menarik perhatian ibu bapa sendiri.Itulah yang dimaksudkan.

Apa-apa pun,kita-kita yang masih sedar dan faham ini,cubalah untuk berubah.Binalah keluarga sakinah seperti keluarga Rasulullah.Jangan melakukan kesalahan dalam mendidik anak-anak kerana mereka cerminan ibu bapa.





JADIKAN KELUARGA ITU SYURGA DUNIA!!!


P/S: Entry yang berat sebelah kan,lebih memback up anak-anak berbanding ibu bapa,owhh..pastinya tidak,kadang-kadang ibu bapa ada salahnya juga,buat peringatan bagi yang belum ada anak dan bakal ada anak,jangan diingat menjadi ibu bapa itu senang,mengimpikan anak soleh solehah mestilah bermula dari ibu bapa yang soleh solehah.


katahatiku1: peringatan buat diri sendiri sepanjang kembara cuti ini.(jangan ingat ilmu2 ini tak perlu tahu,patut tahu dan amalkan walau masih muda)
katahatiku2: bakal bercuti 16hb-20hb..soo release...
katahatiku3: happy birthday,ayu!!sweet 21!!
katahatiku4: tidak mengaibkan sesiapa,hanyalah sekadar pengalaman ciput seorang drivergorgeous
katahatiku5: menulis entry sebegini tidak bermakna sudah bersedia untuk berkeluarga,hanyalah sebagai persediaan dikemudian hari,siapa mahu bina keluarga dengan saya??? ;-p semoga bermanfaat





0 comments: