09 April 2010

aku dan siput


Suatu hari Tuhan memberikanku tugas membawa siput berjalan-jalan

Aku tak dapat berjalan cepat bersamanya…sekalipun siput telah berusaha mengikutiku..





Setiap kali dia hanya mampu beralih sedikit demi sedikit….



Lalu aku menariknya,menyeret bahkan menendangnya..siput menjadi terluka..

Ia mengucurkan keringat..nafas tersengal..susah

payah dia terus merangkak..

Aku mendesak,mengherdik dan memarahinya..siput memandangku dengan pandangan meminta maaf..


Seraya berkata:”maaf..aku sudah

berusaha dengan segenap tenaga..”




Aku tak tahan dan berteriak…”tuhan,mengapa Engkau meminta aku membawa siput berjalan-jalan..”

apa maksudmu??

Tiba-tiba langit menjadi senyap..

siput menghilang dari pandanganku

Inikah jawapan ALLAH??..DIA menyingkirkan siput dari kehidupanku..




Baiklah!! Tugasku dah selesai…tetapi ternyata aku melihat siput tadi merangkak di depanku..

Aku terpaksa berjalan kesal dibelakangnya..

Aku perlahankan langkah..menenangkan hati..dan ‘sesuatu’ datang dalam hatiku..


Rupanya inilah maksudnya…siputlah yang menuntun langkahku bukan sebaliknya…






Aku diminta perlahan untuk merenungkan..

Saat kita dipertemukan dengan ‘seseorang’..


Saat sang penolong menemukan diri kita..ingat bahawa itu anugerah yang mahal hargaNYA..

Kerana DIA,hidup kita dirubahNYA…







Saat kita masih memiliki orang yang kita kasihi..berusahalah memperoleh kesempatan mengisi waktu bersama mereka…

Kerana ketika mereka telah pergi..semuanya sudah terlambat…

Saat kita dipertemukan dengan teman yang dapat dipercaya..berusahalah untuk rukun bersamanya…

Kerana seumur hidup manusia..teman sejati tak mudah ditemukan…






Saat mengingat orang yang kita sayangi tetapi tidak membalas kebaikan kita..

Bisakah kita berdoa untuk kebaikannya?..bukankah kita berharap dia

bahagia??




Saat ingat orang yang pernah kita cintai tapi

semuanya telah berakhir..berilah senyum manis untuk semua kenangan yang telah terjadi..kerana dia telah membuat kita mengerti tentang kisah sejati..



Saat mengingat orang yang kita benci mulailah belajar untuk memaafkannya..

Kehadirannya telah memberi kesempatan pada kita untuk lebih bijak..

Saat ingat orang yang pernah mengkhianati kita..fikirkan dia secara positif..jika bukan kerana dia hari ini kita tak pernah memahami dunia dari dua sisi..








Saat ingat orang yang meninggalkan kita begitu

sahaja,berterima kasihlah kerana dia pernah ada dalam hidup kita…

Kerana dia pernah membuat kita peduli pada perasaan sesama…

Saat bertemu dengan orang yang salah faham dengan kita…amiklah kesempatan untuk menjelaskan..siapa tahu ini adalah perjumpaan terakhir dengannya..









Ketika kita bertemu dengan seseorang yang bersedia menemani kita seumur hidup..peliharalah cinta yang ada..kerana dia merupakan anugerah yang terindah dalam hidup kita…

Mari kita selidiki hati kita..apakah kita sedang merasa sepot untuk menyingkirkan ‘siput-siput’ yang tidak nyaman dalam hidup kita??

Renungkan kembali..tak pernah segala sesuatu terjadi pada kita begitu sahaja…




Rencana ALLAH mengaturnya demi

kebaikan kita..

Ketika kita berjumpa dengan seseorang mungkin itulah kesempatan untuk saling melengkapi…




Tidak selalu membahagiakan..kadang-kadang bahkan tampak menyakitkan..







Saatnyalah untuk kita berjalan perlahan merenungkan erti keberadaannya dalam kehidupan kita…

Sahabatku…

Ingatlah..setiap perkara yang terjadi dalam kehidupan kita DIA Maha Mengetahui..dan itu adalah rencanaNYA…


Jika suatu saat kita jatuh dan terluka

Kehilangan dan ditinggalkan..

DON’T GIVE UP……




Yakinlah…


DIA tidak akan meninggalkan kita…DIA Maha Mengetahui apa

yang terbaik untuk kita..









Dan adakalanya..DIA tidak memenuhi keinginan kita,tetapi DIA memberikan apa yang kita perlukan..

Have a wonderfull life…







notakakiku1: buat 'anda-anda',maaf atas segalanya...

kisah kau dan aku….kisah persahabatan suci..

kisah kau dan dia..kisah kasih murni..

kisah kau,aku dan dia..adalah kisah kita…

antara kisah kita...ada ALLAH yang paling berhak atasnya...

semoga masih tetap unggul sebagai sahabat buat selamanya…

maaf atas segalanya…


notakakiku2: asiff jiddan kerna aku lupa 'anda-anda' tidak seperti aku,simple,tidak serius,dan heartless..lupa dalam menyelami perasaan ' anda-anda'..terlupa kerana melayan 'anda-anda' seperti melayan diriku yang sempoi..


notakakiku3: 'anda-anda',pasti anda tahu siapa,kan??ramai tue...







0 comments: